فارس گرافیک - مرجع گرافیک و طراحی ایرانیان هرم جمعيتي کشور به سمت کهنسالي پيش مي‌رود جمعیت شناسی
نویسنده : محمد واحدیان - ساعت 13:23 روز شنبه 29 بهمن 1390برچسب:,

هادي مقدسي گفت: علت عدم توازن هرم جمعيتي اين است که سياست هاي القا شده در خصوص برنامه هاي جمعيتي کشور از سوي افرادي بود که با وضعيت کشور آشنايي نداشتند.

به گزارش آریا، نايب رئيس اول کميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به اينکه هرم جمعيتي کشور به سمت کهنسالي پيش مي رود، گفت: برخي سياست هاي القا شده از طرف کساني که از برنامه هاي جمعيتي کشور بي خبر بودند، دليل اينگونه مشکلات است.

وي تصريح کرد: بحث کنترل جمعيت که از مباحث به جا مانده از غرب بود، پس از هشت سال دفاع مقدس، دوباره شيوع پيدا کرد.

اين مقام مسئول ادامه داد: مسئله فوق باعث شد، رشد طبيعي جمعيت کشور متناسب با امکاناتي که در کشور وجود دارد، دچار اختلال شود.

مقدسي به فرمايشات مقام معظم رهبري اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبري تذکر دادند، امکانات کشور از قبيل امکانات جغرافيايي و مالي گنجايش دو برابر شدن جمعيت فعلي را دارد.

وي خاطرنشان کرد: تصميم نداريم که خيلي سريع به موضع مذکور برسيم اما نياز به تعريف يک راهکار دقيق کارشناسي شده، ديده مي شود.

نايب رئيس اول کميسيون اجتماعي مجلس افزود: راهکار مذکور بايد به نحوي تدوين شود که توازن جمعيت متزلزل نشود.

مقدسي تصريح کرد: در حال حاضر در کشور جمعيت جوان وجود دارد ولي با گذشت زمان اين جمعيت وارد سنين پيري مي شوند که نوع برنامه هاي آنان با سنين جواني متفاوت است و در نتيجه برنامه هاي کشور به سمت برنامه هايي براي افراد کهنسال پيش مي رود.

وي با تاکيد بر حفظ توازن در هرم جمعيتي، بيان کرد: در خصوص پيشروي جمعيت به سمت کهنسالي بايد به تدوين راهکاري پرداخت که به موجب آن توازن جمعيت حفظ شود.

اين نماينده کميسيون اجتماعي مجلس به قرار دادن برخي از اطلاعات در دست مردم اشاره کرد و گفت: بحث ما اين است که در قوانين بالادستي مانند سند چشم انداز و برنامه هاي پنج ساله، يک سري اطلاعات و جمع بندي هايي را به استحضار مردم برسانيم.

مقدسي در خصوص نحوه کنترل مواليد گفت: بايد راهکارهايي تنظيم شود که به موجب اين راهکارها مواليد در جامعه به شکلي پيش برود که مردم از اضافه شدن تعداد خانواده شان وحشت نداشته باشند و به نحوي باشد که افزايش تعداد مواليد از حالت منطقي خارج نشود.

وي به تاثير ازدواج در توازن هرم جمعيتي اشاره کرد و افزود: به منظور توازن هرم جمعيتي، بايد شرايط ازدواج را تسهيل کرد و سن ازدواج را پايين آورد که در پي آن جمعيت پوياي کشور در شرايط سني متوسط قرار گيرند.

گفتني است علي اکبر محزون، مدير کل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت پيش از اين گفته بود: بر اساس پيش بيني ها، نرخ رشد جمعيتي در سال 90 بايد به دو و سه دهم مي رسيد ولي در حال حاضر به حدود يک و 25 صدم رسيده است و اين نشان دهنده کاهش زيادي است.

همچنين وي اظهار داشت: ميزان باروري کل در سال 90 بايد به 4 مي رسيد ولي با کاهش بسيار زيادي به يک و هشت دهم رسيده است که در اين شرايط جانشيني جمعيت دچار مشکل مي شود.


نظرات شما عزیزان:

الياس فيروزي
ساعت14:35---7 اسفند 1390
باعرض سلام..خيلي خوب وخلاصه ومفيد هست.ممنون.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: